Opevnění z let 1936-1938 -Pražská čára
V době zvýšeného ohrožení Československa na konci 30. let minulého století bylo opevňováno nejen pohraničí, ale řada pevnostních linií vznikla i ve vnitrozemí republiky. Na obranu přístupů k hlavnímu městu byla vybudována 112 km dlouhá fortifikační linie, tzv. "Pražská čára". Její průběh byl od Mělníka přes Velvary, Slaný, Smečno, Novou Huť pod Nižborem a Beroun ke Hlásné Třebáni a poté přes brdský hřeben ke Slapům n. Vlt. Od srpna 1936 do září 1938 zde bylo vybetonováno 830 pevnostních objektů a desítky kilometrů překážkového systému.
Stavební úsek B-29 dostal jméno podle naší vesnice (Slapy) a dělil se na dvě části, z nichž druhá část byla dlouhá 4 km, začínala na kotě 451 (Chlum) a dvěma sledy uzavírala otevřený terén okolo komunikace Štěchovice - Nový Knín. Pevnůstky čelně obcházely Slapy a otevřeným terénem mířily do údolí Sladovářského potoka, poslední objekt stál na ostrém hřbetu vysoko nad řečištěm Vltavy. Otevřené postavení Slapy-Vltava se do podzimní mobilizace v r. 1938 nepodařilo překážkovým systémem zcela přehradit a komunikace Buš-Záhoří byla přehrazena improvizovaně ačkoliv podle prvotního návrhu měla druhá část úseku od silnice Štěchovice-Nový Knín jedním sledem severně míjet Slapy lesním porostem a k Vltavě se přiblížit západně od Přestavlk. Na celém úseku B 29 bylo vybudováno celkem 52 objektů ale žádný z nich se nedochoval. Za okupace byly odstřeleny a vytěženy, po některých pevnůstkách jsou dnes patrné již jen jámy nebo v poli zarostlý zemní násyp. Na stanovišti zničeného řopíku č. 36 stojí chata - výhled do vltavského údolí je velmi pěkný i po vybudování přehradní nádrže a ve svahu pod objektem jsou zřetelné terénní úpravy pro zlepšení výstřelu.
Obrázek bunkru je z roku 1942, nacházel se na břehu Vltavy pod součastným přístavištěm parníků.Druhý obrázek je pohled na Slapy a zámek, na poli před zámkem, byl jeden bunkr č.28 a u hřiště byl objekt 27.
Zdroj: Radan Lášek - Opevnění z let 1936-1938 v okolí Prahy, Praha 2003, ISBN 80-902964-5-9
Číst dále...